مقالات

روش های از بین بردن پرز شال و روسری

رز شال و روسری، در واقع توده‌ای از الیاف در هم پیچیده است که در هنگام شستشو یا استفاده از شال و روسری و بر اثر درگیر شدن الیاف آزاد بر سطوح پارچه ایجاد می‌شود. الیاف آزاد از درون نخ‌ها بیرون کشیده می‌شوند و به وسیله نیروهای اصطکاکی ناشی از سایش، به شکل گوله درمی‌آید. این گوله ها به الیاف خود پارچه متصل می‌شوند و در سطح پارچه باقی می‌مانند.

معمولاً شال و روسری‌هایی پرز می‌دهند که از پارچه‌های تولید شدند که از الیاف کوتاه تولید می‌شوند و استفاده از الیاف مصنوعی به ویژه الیاف پلی‌استر و مخلوط‌های آن این مشکل را بیشتر می‌کند. داشتن الیافی مانند پلی‌استر، نایلون و اکریلیک به علت داشتن استحکام بالا، مانع از جداشدن راحت گلوله‌های پرز از سطح پارچه می‌شود.

الیاف غیرطبیعی نسبت به الیاف طبیعی، بیشتر پرز می دهند.

شال و روسری‌های ساتن، ابریشم، حریر و نخ طبیعی. معمولاً مشکل پرز دهی ندارند. در حالت کلی زمانی که الیاف تشکیل‌دهنده پارچه الیاف طبیعی و خالص، پنبه‌ای و نخی خالص باشد پرز نمی‌دهند و الیاف غیر طبیعی بیشتر پرز می‌دهند. همچنین شال و روسری‌های پشمی و موهر با این که از الیاف طبیعی هستند ولی کمی پرز می‌دهند. هر چه بافت پارچه محکم‌تر باشد پرز دهی کمتر می‌شود.

روش‌های از بین بردن پرز شال و روسری

1-شستشوی شال یا روسری با آب سرکه

برای این کار یک فنجان سرکه سفید را با مایع نرم کننده ترکیب کنید و شال و روسری را با آن بشویید. در این روش سرکه سفید به از بین بردن پرز از روی شال و روسری از طریق شل کردن الیاف کمک خواهد کرد.

یکی از بهترین روش ها برای از بین بردن پرز شال و روسری استفاده از سرکه سفید با مایع نرم کننده است.

2- از نوار چسب استفاده کنید

با استفاده از چسب‌های نواری پهن می‌توانید پرز را از روی شال و روسری حذف کنید. قسمتی از نوار چسب را دور دست خود و یا دور یک غلتک بپیچید و آن را آرام روی شال یا روسری بالا پایین کنید.

چسب نواری پهن را به دور دست خود بپیچید و آن را روی شال و روسری خود به آرامی بکشید تا پرزها جدا شوند.

3- ریش تراش الکتریکی

ریش تراش خود را روشن کنید و روی شال و روسری خیلی آرام و با کمی فاصله بچرخانید تا پرز را از روی آن بردارید. اگر خیلی محکم ریش تراش را روی سطح پارچه بکشید باعث آسیب به بافت شال و روسری می‌شود.

ریش تراش، از دیگر وسایل قابل استفاده برای رفع پرز و شال و روسری می باشد.

4- سنگ پومیس (سنگ پا)

مطمئن شوید که سنگ را در جهت پارچه می‌کشید. خیلی محکم سنگ هومیس را نکشید. همچنین سنگ هومیس را روی شال و روسری‌های ظریف و براق مانند ابریشم، ساتن و حریر نکشید چون باعث پارگی این پارچه‌های لطیف می‌شود.

بهتر است سنگ پومیس یا همان سنگ پا را در جهت بافت پارچه بکشید و دقت داشته باشید خیلی محکم آن را فشار ندهید.

5- استفاده از تیغ برای از بین بردن پرز شال و روسری

این روش برای زمانی که پرزها به شال و روسری چسبیده باشد، خیلی مفید است. یک تیغ بردارید و خیلی آرام آن را در جهت پارچه بکشید. استفاده از تیغ یکی از ارزان‌ترین و راحت‌ترین روش‌ها است فقط باید خیلی آرام و با دقت این کار را انجام داد که شال و روسری پاره نشود.

ژیلت هم مانند تیغ عمل می‌کند. ژیلت را خیلی روی پارچه فشار ندهید. بعد از کشیدن ژیلت در انتها با چسب نواری پرزها را از روی شال و روسری جمع کنید. در این روش به هیچ وجه از تیغ‌های صابون‌دار و خیس استفاده نکنید.

زمانی که پرزها به شال و روسری چسبیده باشند می توانید از تیغ استفاده کنید و آن را در جهت بافت پارچه بکشید.

6- یک اسفنج مرطوب یا پد

یک اسفنج را کمی خیس کنید، آن را فشار دهید تا رطوبت اضافی خارج شود و سپس روی شال و روسری بکشید. از یک حرکت رو به پایین استفاده کنید و خلاف جهت اسفنج را نکشید.

7-دستکش پلاستیکی

یک دستکش پلاستیکی دست کنید و آن را روی شال یا روسری بکشید. معمولاً پرزها به دستکش می‌چسبند و در یک منطقه جمع می‌شوند و با استفاده از چسب نواری و یا غلطک می‌توانید آن‌ها را جمع کنید.

با کشیدن دستکش بر روی شال و روسری، مقداری از پرز ها به آن می چسبند.

8- جوراب نایلونی نازک

جوراب را دستتان کنید و آن را روی پارچه بکشید، پرزهای بلند و گوله‌گوله های درشت به راحتی به جوراب می‌چسبند.

9- غلتک‌های آماده

از یک غلتک استفاده کنید، شما می‌توانید آنها را در بخش لباسشویی سوپرمارکت و همچنین در فروشگاه‌های پارچه و فروشگاه‌های حیوان خانگی پیدا کنید. آن را بر روی لباس بکشید و به سمت بالا و پایین حرکت دهید همان‌طور که به حرکت ادامه می‌دهید، متوجه خواهید شد که غلتک کمتر پرز را جمع می‌کند، هنگامی که این اتفاق می‌افتد، به‌راحتی ورق چسبناک را با یک ورق جدید عوض کنید. این کار را تا زمان ازبین‌رفتن کل پرز، انجام دهید.

با استفاده از غلتک می توانید مقدار قابل توجهی از پرزهای شال و روسری خود را کاهش دهید.

10- شال و روسری را در فضای باز خشک کنید

لباسشویی و خشک‌کن‌ها باعث ایجاد پرز می‌شوند و اگر تمیز نباشند باعث ایجاد پرز بیشتری روی شال و روسری می‌شود. خشک‌کردن شال و روسری در فضای باز از این کار جلوگیری می‌کند و علاوه بر این باد نیز باعث ریختن پرزها می‌شود. البته توجه کنید که نور غیرمستقیم باشد. برای داشتن اطلاعات بیشتر مطلب مربوط به مراقبت و شستشو شال و روسری را بخوانید.

بهترین روش برای خشک کردن شال و روسری هایتان، قراردادن آنها در هوای آزاد است.

11- استفاده از قیچی برای از بین بردن پرز

شال و روسری را روی یک سطح صاف پهن کنید. دستتان را زیر شال یا روسری ببرید تا پرزها بیرون بزنند و راحت جدا شوند. برای این روش از قیچی‌های خیلی کوچک استفاده کنید.

می توانید با استفاده از قیچی به راحتی پرزهای روی شال و روسری را بردارید.

12- تیغ و شانه و چسب مایع

در این روش تیغ را با چسب به شانه بچسبانید و پرزها را خیلی راحت از روی شال و روسری حذف کنید.

13-  بیگودی

بیگودی‌ها بسیار نرم و انعطاف‌پذیر هستند و برای گرفتن پرز پارچه‌های پشمی و کشمیر عالی هستند. بیگودی را روی شال و روسری بچرخانید تا پرزها را از روی شال و روسری جمع کنید.

بیگودی برای از بین بردن پرز پارچه های پشمی و موهر، یکی از بهترین وسایله ها می باشد.

14- به شال و روسری هاتون استراحت بدین

شاید باورتان نشود ولی شال و روسری هم نیاز به استراحت دارند. بهتر است شال و روسری‌ها را خیلی پشت هم استفاده نکنید. در واقع پوشیدن پشت هم شال و روسری باعث می‌شود بافت پارچه کش بیاید، در نتیجه تارهای کوتاه‌تر به هم گره می‌خورند و گلوله می‌شوند.

15- مراقبت و درست آویزان کردن شال و روسری

گذاشتن شال و روسری روی سطح‌های نامناسب و نامرتب، یا استفاده از گیره لباس در هنگام شستشو امکان آسیب به بافت شال و روسری را فراهم می‌کند؛ در نتیجه پرز دهی و گلوله شدن نیز بیشتر می‌شود.

شال و روسری خود را باید به روش درستی آویز کنید تا آسیب نبینند و پرز نشوند.

شما چطور پرز را از روی شال و روسری خود حذف می‌کنید؟

1 دیدگاه در “روش های از بین بردن پرز شال و روسری

  1. سلام، این یک دیدگاه است.
    برای شروع مدیریت، ویرایش و پاک کردن دیدگاه‌ها، لطفا بخش دیدگاه‌ها در پیشخوان را ببینید.
    تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *